Heb jij een webwinkel, en wil je je klantervaring naar het volgende niveau tillen? Of ben je benieuwd wat je nog zou kunnen verbeteren? Aan de ene kant draait het natuurlijk om de praktische uitvoering; is de vouwdoos in jouw magazijn de snelst-vouwbare doos in de business, en past jullie brievenbusdoos wel écht door de brievenbus? Aan de andere kant is er ook een stukje webshop-runnen—en eigen-bedrijf-runnen in het algemeen—wat moeilijker te vatten is. Laten we snel kijken naar wat jij allemaal nog kan verbeteren aan je webshop, en hoe.
De praktische kant
Eerst even praktisch dus; hoe is jouw klantervaring momenteel? Stel je voor dat je een klant bent bij je eigen bedrijf. Is de website toegankelijk en makkelijk te bedienen, of staat belangrijke informatie achter knoppen die door het verwarrende achtergrondontwerp amper te zien zijn? Drukt je logo uit wat je wil zeggen, of geeft het je bedrijf een totaal andere feel dan het eigenlijk zou moeten hebben? Je regelmatig in de schoenen van je klanten plaatsen helpt niet alleen met je algemene empathische vermogen, maar het maakt je ook scherp op dingen die verbetert kunnen worden. Het kan zo simpel zijn als een nieuwe brievenbusdoos, eentje die mooier is, beter past of je producten veiliger bewaard tijdens het vervoer. Ook het uitpakken van het pakketje is deel van de klantervaring, en als je klanten hier een goede, fijne en misschien wel unieke ervaring mee hebben, zijn ze sneller geneigd om terug te komen. Denk dus, als het op het praktische deel en de klantervaring aankomt, altijd vanuit de klant.
Het belangrijke deel
Je bent je webwinkel ooit begonnen met een idee. Niet alleen een productidee, maar ook nog iets anders, toch? Iets waar je voor wilde staan, of iets wat je makkelijker en/of toegankelijker wilde maken voor de gemiddelde wereldburger. Het is belangrijk dat je eens in de zoveel tijd als bedrijfsleider terugkeert bij dat principe; dat idee. Dat waar je bedrijf begon. Als je alles doet vanuit dat idee, van hoe je met je personeel omgaat tot hoe je je branding en marketing aanpakt, krijgt je webwinkel of ander bedrijfje vanzelf de boost die het nodig heeft, zeker omdat het dan een well-rounded bedrijf wordt dat écht ergens voor staat.
Er zijn veel facetten aan het runnen van een webwinkel, en hierboven staan er maar enkelen. Het is ook een kwestie van ervaring opdoen as you go. Dus, go!